interview

Ján Česlák

Tento pondelok odštartujeme obohacujúcim rozhovorom s Jánom Česlákom, ktorého sme vyspovedali na tému Lean. Ján pôsobí na pozícii Continuous Improvement Project Manager a jeho zaujímavé postrehy, skúsenosti a názory si prečítajte nižšie. Veríme, že Vás týmto rozhovorom  správne „nakopneme“ do pracovného týždňa.


Lean môže pre každého znamenať niečo trochu iné. Čo rozumiete vy pod pojmom Lean?

Pod pojmom LEAN rozumiem prístup. Prístup ako k práci tak aj k životu, je potrebné uvedomiť si jedno – to, čo sme urobili včera, už dnes nemusí byť dobré, treba uvažovať ako to vylepšiť. Najlepšie to vystihuje: „challenge status quo“ . Lean je teda nastavenie mysle, aby človek nezostal v komfortnej zóne, ale neustále hľadal príležitosti na zlepšenie a búranie zažitého.
Kedy a ako sa Vaša životná cesta začala prelínať s Lean?

Súkromne od malička, nakoľko moji rodičia boli expertmi v šetrení zdrojmi a vštepili mi to podstatné. Profesijne od roku 2010, keď som bol 4 roky zodpovedný za interné toky v automotive, a počas ktorých by som bez pochopenia LEAN princípov nebol schopný navrhovať, vylepšovať a spravovať.







Čo považujete za svoje najväčšie úspechy v rámci implementácie Lean?

LEAN je pre mňa komplexné slovo, úspechy vždy delím na os X (techniky) a os Y (change management). Úspech na osi X sú návrh, zavedenie a optimalizácia greenfield skladu pre automotive dodávateľa (4000 m2, 100 ľudí, 3000 + SKUs), ktoré prebehlo takmer ,,plug-n´-play,,. Za úspechy na osi Y považujem určite 2 projekty, a to úspešné vytvorenie a fungovanie internej logistiky v spoločnosti v HVAC priemysle a presvedčenie manažmentu o jeho prospešnosti. Druhý je zavedenie 5S v administratíve, kde bola najväčším problémom dogma „môj stôl, môj hrad“.

 

S čím vo svete Lean ste naopak mali najviac problémov, kde ste narazili na prekážky?

Pri väčšine projektov je hlavným problémom skok od analýzy ku riešeniam. Na druhej strane som zažil aj príliš hlboké a neefektívne analýzy. Čiže najväčšia výzva je nájsť správny balans a pochopenie DMAIC prístupu.

 

Ako ste sa s týmito prekážkami vyrovnali/vyrovnávate?

BUY-IN je správny výraz. Všetci Lean manažéri, inžinieri, nadšenci by si mali uvedomiť, že sme v istom slova zmysle predajcovia – predávame riešenia zákazníkom. Na to, aby sme ich predali, musíme zvoliť dobrú stratégiu predaja  – AIDA, tzn. vyrovnávam sa s tým dobrou prípravou na prezentovanie riešenia pred jeho ,,predajom,, zákazníkovi (procesu, kolegom, atď.)

 

Akými kľúčovými vlastnosťami by mal disponovať skutočný Lean nadšenec?

Pokorou . Nesmie byť opitý úspešnými projektmi alebo svojimi vedomosťami a vždy musí pristupovať k veciam ako k čiastočne nedokonalým – všetko je možné dosiahnuť alebo zmeniť. A na druhej strane, čo sa týka jeho výbavy na poli osi X – jednoznačne 5Why – pýtať sa dookola: „PREČO?“.

 

Čo by ste odkázali ostatným Lean kolegom?

Vytvárajte komunitu – LinkedIn, stretávajte sa, diskutujte – nebojte sa svoje idey ,,challenge-ovať,, pred ostatnými, len tak sa rozvíjame. My Slováci máme jednu dobrú vlastnosť a tou je podieľanie sa a pohostinnosť – tak buďme ,,pohostinný“ aj ku LEAN komunite a nebojme sa deliť o informácie.

 

Veríme, že sme Vám týmto článkom obohatili deň a touto cestou sa chceme poďakovať Jánovi Česlákovi za tento rozhovor, obsahujúci  jeho pohľad na problematiku Lean. Chceme mu popriať veľa úspechov do ďalšej práce.

A s Vami sa rozlúčime s citátom od Antoine de Saint-Exupéry „Niet nádeje pre kameň byť niečím iným než kameňom. Ale spoluprácou sa zoskupí a stane sa chrámom.“

Dominika Vargová

Marketing coordinator
Lean Institute Slovakia

 

Author


Avatar