interview

Šuchta – Interview

Aj keď je zmena častokrát krokom do neznáma, je jedinou cestou, ktorá vedie k pokroku a zlepšeniu. A zlepšovať sa môžeme aj vďaka postrehom a informáciám od ľudí, ktorí už takou zmenou prešli a v našom rozhovore  Vás prinajmenšom inšpirujú, tak ako pán Šuchta.



Lean môže pre každého znamenať niečo trochu  iné. Čo rozumiete Vy pod pojmom Lean?

Lean pre mňa znamená systém so štíhlou výrobou, so systémom výroby, ktorý začal povedzme ako total production systém. Začínali ako malá firma a keďže sa chceli vyrovnať tým veľkým, ale nemali peniaze, hľadali spôsob ako to spraviť. Zamerali sa a kládli dôraz na rýchlu výmenu nástrojov, využitie strojov pre výrobu väčšieho množstva dielov a snažili sa diely dodávať zákazníkom stále načas. Zároveň znižovali prestoje, snažili sa znížiť aj operačné vedy a takisto sa snažili preniesť zodpovednosť priamo na výrobné tímy a ľudí, ktorí sú vo výrobe. Pre mňa však Lean znamená elimináciu strát, elimináciu plytvania vo výrobe a proces neustáleho zlepšovania sa. Ide o zameranie sa iba na činnosti, ktoré pridávajú na hodnote a za ktoré chce zákazník platiť a o snahu eliminovať činnosti, ktoré na hodnote nepridávajú a za ktoré zákazník nie je ochotný zaplatiť.   


Kedy a ako sa Vaša životná cesta začala prelínať s Lean?

Pred 12timi som pracoval v Anglicku a chcel som sa vrátiť na Slovensko, kde svoj závod v Košiciach otvárala nová firma Getrag. Po úspešnom pohovore som vycestoval v rámci školenia pre túto firmu do centrály v Kolíne, kde som začal pracovať na pozícii layout inžinier. Podieľal som sa na vytváraní a budovaní kompletne celého závodu. Ako layout inžinier som mal na starosti vytvoriť tok a navrhnúť závod a rozmiestnenie liniek tak, aby to bolo v súlade s Lean pravidlami. V rámci spoločnosti Getrag som absolvoval školenie, ktoré bolo zamerané na systém určený na navrhovanie pracovných systémov a procesov, v ktorom človek prejde od základov analýz a organizácie práce, cez to, ako merať časové štúdie, členiť časy, zberať a analyzovať pracovné úlohy až po optimalizáciu podnikových procesov. Keďže závod bol pôvodom z Nemecka, kladol dôraz aj na takéto veci. Neskôr po pár rokoch práce vo Faurecii som už nepracoval ako layout inžinier, ale ako productivity inžinier, ktorý sa zameriaval viac na zefektívnenie výroby. Po zmene zamestnávateľa prišla nová výzva, viac workshopov a školení zameraných na elimináciu strát, na zlepšovanie toku výroby a zefektívnenie výroby. Zmýšľanie, ktoré som nadobúdal počas mojej práce a školení za uplynulých 10-12 rokov niekedy využívam aj v bežnom živote a učí ma pozerať na veci trocha inak.


Čo považujete za svoje najväčšie úspechy v rámci implementácie Lean?

Určite to, že som mohol byť pri zrode firmy a vytváraní závodu Getrag spolu s mojimi kolegami. Za úspechy považujem aj množstvo workshopov, ktoré som robil vo Faurecii zameraných na zlepšenie toku, elimináciu a zefektívnenie výroby, okolo čoho sa točí aj moja súčasná práca.



S čím vo svete Lean ste naopak mali najviac problémov, kde ste narazili na prekážky?

Problém vidím hlavne v zmýšľaní ľudí, v presvedčovaní ich na zmenu a v tom, že je potrebné sa neustále zlepšovať. Je ťažké prepnúť zmýšľanie ľudí do fázy, v ktorej by vystúpili zo svojej komfortnej zóny a pristúpili na zlepšenie. Ľudia sa zlepšenia boja, pretože si myslia, že zlepšenie sa týka hlavne ľudí vo výrobe, ktorí budú musieť pracovať rýchlejšie. Je potrebné snažiť sa im ukázať, že to neznamená rýchlejšie ale efektívnejšie a zároveň sa eliminujú straty vo výrobe, čím sa uľahčuje práca.  


Ako ste sa s týmito prekážkami vyrovnali/ vyrovnávate?

S prekážkami sa vyrovnávam hlavne tým, že sa snažím preložiť veci, ktoré chceme implementovať do ľudského jazyka, keďže väčšina týchto Lean vecí sa týka výroby a ľudí v nej. Títo ľudia však vnímajú zmenu veľmi negatívne a niektorým Lean veciam nerozumejú. Na druhej strane však vedia prísť s veľmi dobrými nápadmi a jednoduchými riešeniami, čo znamená, že to zlepšenie prichádza. Treba im nechať priestor, navádzať ich na tú správnu cestu a oni sami prídu s nápadom, čo robí cestu implementácie oveľa jednoduchšou.


Akými kľúčovými vlastnosťami by mal disponovať skutočný Lean nadšenec?

Z môjho pohľadu a skúseností si myslím, že by mal mať schopnosť pozorovať, byť vnímavý a počúvať iných ľudí. Tiež by mal byť kreatívny a hlavne trpezlivý. Nemal by sa vzdávať, keďže neúspech príde, ale veľa ľudí pri prvom neúspechu skončí. Je potrebné ísť ďalej a nájsť spôsob ako ho eliminovať.


Čo by ste odkázali ostatným Lean kolegom?

Nedávno som našiel na internete 3 veci, ktoré hovoria o tom, že v prvom rade je potrebné sa nevzdávať a mať na pamäti, čo znamená FAIL a že je prvým krokom k tomu, ako sa niečo nové naučiť. Druhá hovorí o tom, že END neznamená koniec, ale snahu, ktorá nikdy neumiera. Posledná vec sa vzťahuje na slovíčko NO, ktoré neznamená nie, ale ďalšiu príležitosť na pozitívne myslenie. Na záver by som povedal, že je nutné sa vcítiť do zákazníka. Veľa ľudí pri vytváraní ceny v bežnom podnikateľskom živote má na mysli to, že náklady + zisk = cena. Skúsme to zmeniť a pozrieť sa na to, za čo by zákazník nezaplatil, za chyby firiem, ktoré robíme a otočiť to na to, že cena – náklady = zisk. Ak je zákazník spokojný, tak firma ktorá pre neho vytvára službu bude úspešnou.

,,Najväčší úspech človeka nie je v tom, že nepadne, ale v tom, že vždy opäť vstane.“ Odvaha pokračovať aj napriek nepriazni okolnosti je vlastná aj pánovi Šuchtovi, ktorému ďakujeme za to, že sa s nami podelil o svoje skúsenosti z oblasti Leanu. V duchu nášho rozhovoru  prajeme i Vám všetkým odvahu pokračovať s Leanom

Dominika Vargová

Marketing coordinator
Lean Institute Slovakia

 

 

Author


Avatar