Lean je prístup zameriavajúci sa na vytvorenie čo najväčšej pridanej hodnoty pre zákazníka pri minimalizovaní zdrojov, času, energie a úsilia.
Lean prístup znamená:
• pochopiť to, čo sa skutočne deje na mieste, kde sa vytvára hodnota – všeobecne známe ako gemba,
• zlepšovať procesy tvorby a poskytovania produktov a služieb,
• rozvíjať a posilňovať ľudí prostredníctvom riešenia problémov a koučingu,
• rozvoj efektívneho systému riadenia.
Lean myslenie a jeho aplikácia napomáha organizáciám stať sa inovatívnymia konkurencieschopnými. Pod Leanom rozumieme snahu uplatnenia účinnejšieho prístupu k práci a to bez ohľadu na to o akom type práce, sektore či organizácií hovoríme. V Lean organizácií sú problémy vnímané ako príležitosti na rozvoj a zmysluplné učenie sa, v porovnaní s klasickým ponímaním problémov – ako chýb, ktoré je potrebné takzvane „zamiesť pod koberec“, respektíve unáhlene vyriešiť. Úlohou manažérov v organizácií uplatňujúcej prvky Leanu je stať sa mentorom, trénerom pomáhajúcim ostatným členom efektívnejšie identifikovať problémy a byť im príkladom v procese zlepšovania.