sk Slovenčina
Blog

Slovnaft – Workshop s Oriolom Cuatrecasasom

Autor článku: Veronika Gregorková

Koncom januára sme v spolupráci so spoločnosťou Slovnaft a.s. zrealizovali jedinečný 2-dňový workshop zameraný na zlepšovanie v oblasti business /services. Workshop viedol riaditeľ  španielskeho lean inštitútu Oriol Cuatrecasas (riaditeľ Lean Instituto Management, prednášajúci  Universitat Politècnica de Catalunya), ktorého sprevádzali dvaja skvelí lean praktikanti Hillary (zo spoločnosti EcoBenz – multifunkčná petrolejová stanica s impozantným potenciálom rastu business oblastí a vysokou flexibilitou zavádzania nových produktov podľa požiadaviek zákazníkov) a Agustin Tena (Café 365 – rýchlo rastúca sieť pekární a kaviarní v Barcelone, ktorá vďaka implementácii Lean princípov dosiahla reálne výsledky a vybudovala Lean kultúru, čo pozitívne ovplyvnilo celkový finančný model tejto spoločnosti). 

Je skvelé, že Slovnaft neustále aktívne podporuje rozvoj kultúry Lean a svojich zamestnancov. Workshopu sa totiž zúčastnilo celkovo cca 50 ľudí z rôznych oblastí a pozícií a zároveň sa k nám pridali na druhý deň aj účastníci z iných firiem ako napríklad Tatra banka, Tesco, OptimBiz.

Obrázok, na ktorom je osoba, vnútri, ľudia, obrovské

Automaticky generovaný popis

POZNAŤ TEÓRIU A SPRÁVNE JU INTERPRETOVAŤ V PRAXI

Oriol na úvod pripomenul dôležité fakty z Lean teórie, čo to vlastne znamená byť naozaj Lean  a k čomu chce každý správny „leaňák“ svoj business smerovať ako napr. JIT – „čokoľvek, čo chceš, môžeš robiť hocikedy, hocikde a s hocikým“, JIDOKA – „môj proces nemôže zlyhať a nepotrebujem na to žiadnu kontrolu, funguje sebakontrola“. Niekoľkokrát odznela aj veta, ktorá sa mne osobne vryla do pamäti, lebo sa na to v aktuálnej dobe čoraz častejšie zabúda: „ hľadajme vždy spôsob, ako veci zlepšiť bez toho, aby sme museli robiť akékoľvek kompromisy v kvalite“. 

Obrázok, na ktorom je vnútri, muž, podlaha, stena

Automaticky generovaný popis

VŠETKO SO VŠETKÝM SÚVISÍ: NEZABÚDAJME NA POHĽAD ZHORA

Časť workshopu sa Oriol rozhodol venovať aj základnému modelu, z ktorého vychádza každý inštitút v rámci Lean Global Network  pri realizácii projektov v spoločnostiach – Lean Transformation Frame.

Obrázok, na ktorom je snímka obrazovky

Automaticky generovaný popis

  1. Aký je účel zmeny – akú hodnotu chceme dosiahnuť, aký problém sa snažíme vyriešiť?
  2. Ako zlepšujeme aktuálne nastavenie práce?
  3. Ako budujeme schopnosti?
  4. Aké správanie lídrov a systémy riadenia sú potrebné na podporu tohto nového spôsobu práce?
  5. Aké základné myslenie, zmýšľanie alebo predpoklady tvoria existujúcu kultúru a vedú túto transformáciu?

V zásade, proces úspešnej lean transformácie spočíva v tom, že sa experimentálne cykly PDCA uplatňujú na všetkých úrovniach, vždy a všade. Pozor ale na prílišné venovanie sa fáze analýzy, tzv. PPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP……..DCA = „paralyze by analyze“????


INŠPIRUJME SA OD TÝCH, KTORÝ REÁLNE SPOZNALI POZITÍVNY ÚČINOK „LEAN MEDICÍNY“

Zaujímavé prípadové štúdie, ktoré nám naši hostia priblížili, sa odrážali od reálnych skúseností z projektov z nemocničného prostredia, z Hotela Tigotan na Tenerife (patriaceho do siete luxusných hotelov) a z implementácie Lean v sieti pekární a kaviarní 365.

Rôzne ukážky z týchto projektov si viete pozrieť aj online na Youtube:

Počas workshopu sme sa nielen naživo premiestnili priamo do jednej z prevádzok Café365 (pomocou Skype call), kde sme sa mohli porozprávať s jej zamestnancami a navštíviť reálne gembu, no my sme sa na takúto prevádzku aj zahrali. Dva dni plné interaktívnych hier, príkladov z praxe, vzájomného si zdieľania skúseností sme zakončili VSM (value stream map) hrou, kde sme popisovali najprv súčasný tok našej fiktívnej pizzérie a následne sme sa v tímoch snažili tento tok optimalizovať pomocou aplikácie lean princípov, logiky VSM a samozrejme, ako vždy, použitím vlastného rozumu.

Obrázok, na ktorom je osoba, vnútri, stena, muž

Automaticky generovaný popis

Zdieľajte:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on skype
Share on whatsapp
Share on email
Mohlo by vás zaujímať

Súvisiace články

Ondrej Griger

„Pozitívny prístup je polovica úspechu.“ Tak týmto mottom sa riadi Ondrej Griger, Integrated Production System Leader zo spoločnosti Jaguar Land Rover. To, že Ondrej patrí k veselým a proaktívne mysliacim ľuďom, môžeme len potvrdiť. Nie všetky úspechy však prichádzajú bezbolestne a každý z nás si sám musí nájsť ten správny smer. Lean môže pre každého znamenať niečo trochu  iné.

Čítať ďalej »

#3 LEAN MOŽEME VNÍMAŤ Z RÔZNYCH STRÁN, NO KĽÚČOM K ÚSPECHU BUDÚ VŽDY ĽUDIA

Každý, kto sa venuje Lean už niekoľko rokov, zažil rôzne zmeny vo svojom vlastnom ponímaní tejto filozofie, ako aj odlišnú interpretáciu v rámci spoločností. Jedno, čo je a vždy bude však spoločné a kľúčové, sú ľudia okolo nás. Ako sa Róbert dostal k téme Lean a čo všetko si za svoju kariéru v tejto súvislosti dokázal uvedomiť? Prezradíme vám, ako prebiehal projekt VSM a na akých päť pilierov vo Swepe spoliehajú pri budovaní ich Lean kultúry.

Moderátor: Veronika Gregorková, Director /Chairman of Board, Lean Institute Slovakia

Hosť: Róbert Drang, Production Manager, SWEP Slovakia

Technické spracovanie: Matej Biroš – Continuous Improvement Manager, Prysmian Kablo

Čítať ďalej »

Jozef Tomovčík

„Je oveľa dôležitejšie a náročnejšie budovať Lean kultúru, ako si osvojiť len jednotlivé nástroje bez pochopenia súvislostí.“ Jozef Tomovčík, Continuous Improvement & Lean Leader zo spoločnosti Convatec, sa rozhodol s nami podeliť o to, čo sa za roky v praxi o Lean naučil a čo je podľa neho to najkľúčovejšie.

Čítať ďalej »

Michal Demečko

„Za úspech považujem aj každú implementáciu 5S, pretože tam človek zistí, ako dokáže nadchnúť aj tých, ktorí spočiatku neveria“. Michal Demečko, Project Manager Logistics Planning e-Mobility zo spoločnosti Škoda Auto Mladá Boleslav si s nami zaspomínal na svoje začiatky v Lean-e, úspechy, prekážky a jeho overené „triky“ na ich zdolávanie. Lean môže pre každého znamenať niečo trochu  iné.

Čítať ďalej »