sk Slovenčina
Blog

Slovnaft – Workshop s Oriolom Cuatrecasasom

Autor článku: Veronika Gregorková

Koncom januára sme v spolupráci so spoločnosťou Slovnaft a.s. zrealizovali jedinečný 2-dňový workshop zameraný na zlepšovanie v oblasti business /services. Workshop viedol riaditeľ  španielskeho lean inštitútu Oriol Cuatrecasas (riaditeľ Lean Instituto Management, prednášajúci  Universitat Politècnica de Catalunya), ktorého sprevádzali dvaja skvelí lean praktikanti Hillary (zo spoločnosti EcoBenz – multifunkčná petrolejová stanica s impozantným potenciálom rastu business oblastí a vysokou flexibilitou zavádzania nových produktov podľa požiadaviek zákazníkov) a Agustin Tena (Café 365 – rýchlo rastúca sieť pekární a kaviarní v Barcelone, ktorá vďaka implementácii Lean princípov dosiahla reálne výsledky a vybudovala Lean kultúru, čo pozitívne ovplyvnilo celkový finančný model tejto spoločnosti). 

Je skvelé, že Slovnaft neustále aktívne podporuje rozvoj kultúry Lean a svojich zamestnancov. Workshopu sa totiž zúčastnilo celkovo cca 50 ľudí z rôznych oblastí a pozícií a zároveň sa k nám pridali na druhý deň aj účastníci z iných firiem ako napríklad Tatra banka, Tesco, OptimBiz.

Obrázok, na ktorom je osoba, vnútri, ľudia, obrovské

Automaticky generovaný popis

POZNAŤ TEÓRIU A SPRÁVNE JU INTERPRETOVAŤ V PRAXI

Oriol na úvod pripomenul dôležité fakty z Lean teórie, čo to vlastne znamená byť naozaj Lean  a k čomu chce každý správny „leaňák“ svoj business smerovať ako napr. JIT – „čokoľvek, čo chceš, môžeš robiť hocikedy, hocikde a s hocikým“, JIDOKA – „môj proces nemôže zlyhať a nepotrebujem na to žiadnu kontrolu, funguje sebakontrola“. Niekoľkokrát odznela aj veta, ktorá sa mne osobne vryla do pamäti, lebo sa na to v aktuálnej dobe čoraz častejšie zabúda: „ hľadajme vždy spôsob, ako veci zlepšiť bez toho, aby sme museli robiť akékoľvek kompromisy v kvalite“. 

Obrázok, na ktorom je vnútri, muž, podlaha, stena

Automaticky generovaný popis

VŠETKO SO VŠETKÝM SÚVISÍ: NEZABÚDAJME NA POHĽAD ZHORA

Časť workshopu sa Oriol rozhodol venovať aj základnému modelu, z ktorého vychádza každý inštitút v rámci Lean Global Network  pri realizácii projektov v spoločnostiach – Lean Transformation Frame.

Obrázok, na ktorom je snímka obrazovky

Automaticky generovaný popis

  1. Aký je účel zmeny – akú hodnotu chceme dosiahnuť, aký problém sa snažíme vyriešiť?
  2. Ako zlepšujeme aktuálne nastavenie práce?
  3. Ako budujeme schopnosti?
  4. Aké správanie lídrov a systémy riadenia sú potrebné na podporu tohto nového spôsobu práce?
  5. Aké základné myslenie, zmýšľanie alebo predpoklady tvoria existujúcu kultúru a vedú túto transformáciu?

V zásade, proces úspešnej lean transformácie spočíva v tom, že sa experimentálne cykly PDCA uplatňujú na všetkých úrovniach, vždy a všade. Pozor ale na prílišné venovanie sa fáze analýzy, tzv. PPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP……..DCA = „paralyze by analyze“????


INŠPIRUJME SA OD TÝCH, KTORÝ REÁLNE SPOZNALI POZITÍVNY ÚČINOK „LEAN MEDICÍNY“

Zaujímavé prípadové štúdie, ktoré nám naši hostia priblížili, sa odrážali od reálnych skúseností z projektov z nemocničného prostredia, z Hotela Tigotan na Tenerife (patriaceho do siete luxusných hotelov) a z implementácie Lean v sieti pekární a kaviarní 365.

Rôzne ukážky z týchto projektov si viete pozrieť aj online na Youtube:

Počas workshopu sme sa nielen naživo premiestnili priamo do jednej z prevádzok Café365 (pomocou Skype call), kde sme sa mohli porozprávať s jej zamestnancami a navštíviť reálne gembu, no my sme sa na takúto prevádzku aj zahrali. Dva dni plné interaktívnych hier, príkladov z praxe, vzájomného si zdieľania skúseností sme zakončili VSM (value stream map) hrou, kde sme popisovali najprv súčasný tok našej fiktívnej pizzérie a následne sme sa v tímoch snažili tento tok optimalizovať pomocou aplikácie lean princípov, logiky VSM a samozrejme, ako vždy, použitím vlastného rozumu.

Obrázok, na ktorom je osoba, vnútri, stena, muž

Automaticky generovaný popis

Zdieľajte:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on skype
Share on whatsapp
Share on email
Mohlo by vás zaujímať

Súvisiace články

Lucia Bencková

Lucia Bencková

„Nemusíš byť skvelý, aby si začal, ale musíš začať, aby si bol skvelý.“ Lucia Bencková, Process manager z  U. S. Steel, s.r.o. sa s vami podelí o svoje začiatky a skúsenosti v oblasti Lean, ako aj o to, prečo trpezlivosť a pochopenie je základom pre proces zvykania si na zmenu.   Lean môže pre každého znamenať

Čítať ďalej »

Martin Figeľ

Dnes vám prinášame interview Martina Figeľa zastávajúceho pozíciu Continuous Improvement Leader v spoločnosti Marelli. Veríme, že vás svojimi myšlienkami zaujme a poskytne recept na načerpanie ďalšej energie a motivácie nielen do pracovného života. Lean môže pre každého znamenať niečo trochu iné. Čo rozumiete vy pod pojmom Lean? Lean pre mňa znamená „cesta“. Cesta, ktorej koniec

Čítať ďalej »
Eva Beneová

Eva Beneová

Dnešné interview, ktoré nám poskytla Eva Beneová, zastávajúca pozíciu Payroll Admin Manager v spoločnosti Tesco Business Services Budapest, začneme krásnym citátom „Všetky naše sny sa môžu splniť, ak máme snahu ich zrealizovať.“ Walt Disney . A tak ako Disney aj Evka nám poskytla inšpiráciu a priestor na zamyslenie. Lean môže pre každého znamenať niečo trochu

Čítať ďalej »